ade

Dansend rijk worden: Amsterdam Dance Event levert miljoenen op.

Amsterdam ademt de komende vijf dagen elektronische muziek. Nadat overdag de deals worden gesloten, mag er ‘s avonds gedanst worden: het Amsterdam Dance Event levert de lokale economie bijna 60 miljoen euro op.

De mondiale dance-industrie is neergestreken in onze hoofdstad voor de 21e editie van het Amsterdam Dance Event (ADE). Wat in 1995 begon als een bescheiden bijeenkomst met wat dj’s en muzieklabels aan de Vijzelgracht is uitgegroeid tot de grootste en belangrijkste elektronische muziekconferentie ter wereld.

Meer dan feesten

En dus is iedereen die ertoe doet erbij. Duizenden artiesten, producers, managers, promotors en platenbonzen verspreiden zich over de stad en doen dat zeker niet alleen om te dansen. “ADE is zoveel meer dan alleen feesten, het is zakelijk gezien het belangrijkste moment van het jaar voor de industrie”, vertelt directeur Frank Helmink van Buma Cultuur, één van de initiatiefnemers en ambassadeurs van ADE.

Zeven jaar geleden was hij er in zijn huidige functie voor het eerst bij. “Ik was verbijsterd dat er van zo vroeg tot zo laat hard gewerkt werd. Overal werden deals gesloten. Elektronische muziek is een wereldwijde stroming geworden. De nieuwe popmuziek.”

Flinke organisatie

De overkoepelende organisatie van ADE bestaat intussen uit ruim 200 man. Daarnaast lopen er tientallen organisatoren van evenementen en andere festivalonderdelen rond, vertelt ADE-woordvoerder Tim Boersma. “Ik denk dat je met een gerust hart kunt zeggen dat in totaal duizenden mensen zich bezig houden met de hele organisatie.”

   

Van de Melkweg en Felix Meritis tot het Conservatorium Hotel en de Tolhuistuin: op werkelijk alle denkbare locaties is iets georganiseerd. Er worden nieuwe clubs geopend (Club Shelter en Claire), er zijn lezingen en kunstexposities, er is een hackwedstrijd en zelfs in de fietstunnel onder het Rijksmuseum kunnen de voetjes van de vloer.

Miljoenenomzet

De sector toont als geen ander aan dat pleasure met business gecombineerd kan worden. ADE is dit jaar goed voor een omzet van tussen de 55 en 60 miljoen euro, zo berekende onderzoeksbureau GfK in opdracht van ALDA, dat samen met ID&T met het Amsterdam Music Festival (AMF) de grootste ADE-feesten organiseert in de Heineken Music Hall, Ziggo Dome en Amsterdam Arena.

Daar komen alleen al ruim 100.000 bezoekers op af om te luisteren naar dj’s zoals Hardwell, Tiësto en Armin van Buuren. AMF-bezoekers geven niet alleen geld uit op het festival zelf (5,2 miljoen euro), maar besteden tijdens hun verblijf onder andere ook flink aan accommodatie (3,9 miljoen euro), transport (4,2 miljoen euro), winkeluitgaven (3,7 miljoen euro) en eten en drinken (6,7 miljoen euro). In totaal levert AMF de Amsterdamse economie bijna 28 miljoen euro op, blijkt uit het GfK rapport.

Nachtwerk

Naast de grote publiekstrekkers doen natuurlijk ook de nachtclubs mee. Burgemeester Van der Laan geeft maar liefst 82 uitgaansgelegenheden de komende dagen een tijdelijke ontheffing: zij mogen tot 08:00 uur ‘s morgens open blijven. 

Ruim baan dus voor de vele dj’s, die vaak op meerdere plekken geboekt zijn. Eén van hen, de 34-jarige Benny Rodrigues uit Rotterdam, heeft de komende dagen 10 optredens staan, deels onder zijn alter-ego ROD.

Hij is er al sinds 2004 onafgebroken bij. Rodrigues: “Ik heb ADE met name de afgelopen 5 jaar gigantisch zien groeien, maar het knapste vind ik dat ondanks deze aanzienlijke groei met meer locaties, artiesten, showcases, panels dan ooit, het geheel er toch allemaal heel coherent en overzichtelijk uitziet. Van commercieel tot obscure niche: er is voor ieder wat wils.”

rod
Rodrigues aan het werk. (foto: Electric Deluxe)

Hij noemt ADE het ultieme moment om bevriende collega’s weer eens te zien en te horen spelen. “Ik ben zelf absoluut niet van het netwerken, waar ADE een uitstekende gelegenheid voor is. Dus ik ervaar het, naast dat ik zelf optreed, vooral als bezoeker en danser.”

Het internationale publiek bij die optredens is volgens Buma Cultuur belangrijk voor talentvolle jonge dj’s. Helmink: “Het is een marktplaats voor de Nederlandse muziek, echt een showcase festival waar ongelooflijk veel talent uit Nederland wordt gepositioneerd. Daarbij zijn alle muzieklabels uitgenodigd.”

Lager honorarium

De doorgaans goed betaalde artiesten schikken daarbij zelfs graag wat in. Rodrigues: “In principe liggen de fee’s lager dan normaal, omdat het in de meeste gevallen een showcase optreden betreft waar er met veel meer artiesten per event wordt gewerkt. Iedereen schikt daar, ook vanwege het promotionele aspect, dus een beetje bij in. Maar ADE draait voor mij meer om de lol en inspiratie door met heel veel vrienden en collega’s in dezelfde ruimte te verkeren, dan dat het om ordinair geld verdienen gaat.”

 

Bron: http://www.rtlz.nl

Comments are closed.